De HX factor

Waarom het beter is om mensen geen ‘resources’ te noemen en nog 99 ideeën om organisaties menselijker te maken.

Voorzijde
Achterzijde
58,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 56,00 i
+
Bestel
ISBN: 9789462156340
Uitgever: Vakmedianet
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Hans Van der Heijden Ronald Meijers
Druk: 1
Pagina's: 150
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
NUR: Personeel en organisatie

Human resources – menselijke grondstoffen…. Wat een gruwelijke term. Het gedachtegoed van Human

Resources Management (HRM) stamt uit het midden van de jaren tachtig en is gebaseerd op beheersing

van de mens als productiefactor via planning en controle. We zijn 35 jaar verder, maar in de meeste

organisaties is deze visie nog steeds dominant.

HRM moet veranderen in Human Experience Management – HXM – en zelf de leiding nemen over deze

transformatie. Daarvoor reiken de auteurs in De HX Factor zo’n 99 praktische en soms revolutionaire

ideeën aan in een gloedvol betoog om organisaties menselijker te maken. Niet alleen omdat het deugt –

organisaties zijn tenslotte groepen mensen die samen een doel proberen te bereiken – maar ook omdat het

werkt. Menselijke organisaties zijn namelijk gezonder, duurzamer, geliefder, lerender en succesvoller.

De HX Factor is een unieke bundeling van expertise en voorbeelden uit de praktijk van adviseurs

van Deloitte Human Capital, een leidende consulting firma in Nederland en daarbuiten.

De auteursopbrengsten van dit boek gaan naar de Stichting Lezen en Schrijven.

- Het is de hoogste tijd voor dit boek. Organisaties moeten leren hun eigen mensen centraal te stellen.

Human Experience in plaats van Human Resources als leidraad voor het creëren van gezonde en

succesvolle organisaties. Het boek geeft op een veelheid van terreinen, zoals leren en ontwikkelen, belonen

en veranderen, concrete handvatten voor mensgerichte organisaties. Een belangrijk boek voor iedereen

die organisaties weer menselijker wil maken. Jaap Winter, hoogleraar Ondernemingsrecht, Corporate

Governance en Gedrag, VU Amsterdam; partner bij Phyleon.

- De ruim dertig (!) auteurs schetsen een inspirerende, uitdagende, maar vooral menselijke visie op de

mens in organisaties. Dit mooi vormgegeven boek met aansprekende praktijkvoorbeelden gaat zeker

een bijdrage leveren aan de noodzakelijke omwenteling van Human Resource Management naar Human

Experience Management! Raymond van Hattem, directeur HRM ProRail

- De moderne mens verlangt van werk net zoveel als van liefde, dus het is nu tijd onze organisaties te

humaniseren. Dit boek is een aanrader voor een ieder die is begaan met de toekomst van werk, welzijn

en geluk. Lucas van Wees, directeur HRM Universiteit van Amsterdam en President European

Association for People Management (EAPM)

- Wat een originele titel, De HX Factor! Als HRM-directeur ga ik voor HXM in plaats van HRM. Dit boek is een

aanwinst, leest prettig en biedt handzame, inspirerende tips. Jolanda Sappelli, directeur HRM ASR