Vertrouwenspersonen vangen collega's op die zijn geconfronteerd met agressie, geweld, discriminatie, pesten of seksuele intimidatie. Zij bieden een luisterend oor, adviseren over mogelijke oplossingen, begeleiden deze collega's tijdens het - vaak langdurige en emotionele - traject en zorgen voor nazorg en opvang.
Over de uitvoering van deze veelzijdige, maar vaak ook belastende en emotionele functie gaat deze Gids voor vertrouwenspersonen: een praktische handleiding met informatie over wetgeving, procedures, (on)mogelijkheden voor advisering, begeleiding, hulpverlening en nazorg, de competenties en taken, bevoegdheden en faciliteiten. Maar ook de uitvoering van het werk als vertrouwenspersoon in de praktijk, de gesprekstechnieken, de do's en don'ts, registratie en verslaglegging komen volop aan de orde.
Uitleg over "dubbele petten", conflict van plichten, jurisprudentie en onterechte beschuldigingen maken deze gids tot onmisbare vakliteratuur voor iedere vertrouwenspersoon. Extra aandacht in dit boek voor integriteit en de wettelijk verplichte klokkenluidersregeling. Tot slot ontbreken ook de vele wetenswaardigheden over opleidingen, websites, vakliteratuur en de mogelijke gevolgen van verkeerd of onvoldoende beleid of advisering niet.
De auteur trainde in de afgelopen 15 jaar honderden vertrouwenspersonen van
non-profit organisaties, stichtingen, overheden, productiebedrijven en zakelijke dienstverleners. Hij adviseert bedrijven over de aanpak van ongewenste omgangsvormen en sprak als gecertificeerd vertrouwenspersoon met vele mensen "in vertrouwen". Hij is door een vijftiental organisaties en stichtingen, zoals scholen, zakelijke dienstverleners, zorginstellingen en bouwbedrijven, aangesteld als externe vertrouwenspersoon.