Beeldend kunstenaar Caspar Berger (Utrecht, 1965) maakt kunst waarin de actualiteit en de kunsthistorische canon een belangrijke rol spelen. Het zelfportret en zijn eigen lichaam zijn daarin vaak het vertrekpunt voor omvattende thema’s als vrijheid, sterfelijkheid en politieke (geloofs)systemen. Berger maakt voor zijn beelden gebruik van een diversiteit aan materialen, waaronder brons, zilver, goud, siliconen, epoxy, hout en vilt, maar ook video en multimedia of een combinatie daarvan.
Caspar Berger. Evenbeeld biedt een overzicht van 25 jaar artistiek werk van een van de markantste Nederlandse kunstenaars van zijn generatie. Frits Scholten, conservator beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum, belicht de talloze referenties in de sculpturen en plaatst Bergers werk in een kunsthistorisch kader. Kunsthistoricus Joke de Wolf beschrijft en analyseert de kunstwerken, terwijl Caspar Berger zelf, samen met zijn partner Annick Vroom, aan de hand van talrijke beelden uit het eigen archief inzicht geeft in zijn denkproces en creatieve werkwijze. De fotografie voor de publicatie is verzorgd door Petra en Erik Hesmerg.