Hoe worden herinneringen bewaard – in archieven, in geheugens, in het landschap en op film? Beeldend kunstenaar en filmmaker Fiona Tan (1966, Indonesië) onderzoekt manieren waarop tijd wordt vastgelegd.
In deze publicatie staan haar werken Gray Glass (2020), Inventory (2012) en Footsteps (2022) centraal, de sleutelwerken in de gelijknamige tentoonstelling bij Eye. Hanneke Grootenboer reflecteert in een essay op de wijze waarop kijken, denken en tijd samenkomen in het werk van Tan. Daarbij plaatst ze het oeuvre in een brede historische en filosofische context van beeldcultuur. In een interview met Dana Linssen geeft Tan inzicht in het maakproces, en deelt ze overwegingen over het tentoonstellen van haar werk.
De publicatie draagt het karakter van een schetsboek, met teksten en notities van de kunstenaar zelf, en biedt daarmee een waardevolle blik op haar visie en werkwijze. De werken zijn rijk geïllustreerd met installatiefoto’s, filmstills, en foto’s van achter de schermen. Ten slotte is de volledige tekst opgenomen van de werken Brendan’s Isle (2010) en Island (2008).