'School en Kunst' is een compleet boek dat op theoretisch niveau een samenhangend overzicht geeft van alle vormen van kunsteducatie in het Basisonderwijs ("kunstzinnige oriƫntatie"), gefundeerd op basale inzichten van leer- en ontwikkelingspsychologie.
Naast de theoretische beschrijvingen staan er talloze methodische en praktische aanwijzingen voor succesvolle kunsteducatie.
Globale inhoud:
Kennis en inzicht in basale ontwikkelingsprocessen van kunsteducatie, i.c. muziek, beeldend vormen, toneel/drama/ taal, spel en motoriek van kinderen van de Basisschool;
Een bezinning op kunst als een natuurlijk en vanzelfsprekend aspect van het menselijke leven;
Zicht op de kunstenaar als professioneel vakman;
Basale onderwijskundige principes t.b.v. de ondersteuning van kunsteducatie op de Basisschool;
Zicht op cultuureducatie als context voor kunsteducatie;
Algemeen methodische en didactische aanwijzingen t.b.v. de verschillende deelgebieden van kunsteducatie op de Basisschool;
Per hoofdstuk vragen en opdrachten t.b.v. de verwerking van de leerstof en de ontwikkeling van een eigen visie op onderwijs, kunst en kunsteducatie;