Het concerto, de triosonate, de cantate met zijn aria´s. Al dezegenre´s zijn ontwikkeld in Italië. Als autodidact bestudeerdeBach werken van Italiaanse meesters. Hij bewerkte ze en voerdeze uit. Italiaanse invloeden, dikwijls afkomstig uit de in opkomstzijnde opera, brachten frisheid en virtuositeit in zijn muziek,maar ook dramatiek, zoals in de Matthäus-Passion.In Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok wordt Bachtegen deze achtergronden belicht, en in verschillende rollen,zoals die van vader, broer, leraar, vriend en musicus. Net als inDansen met Bach wordt in een mix van historische feiten enliteraire fictie een levendig beeld geschetst van de grootstecomponist aller tijden. Voor hen die nog niet zo bekend zijnmet Bach levert Alla maniera Italiana een originele kennismakingop, Bach-kenners daarentegen zullen verrassende nieuwegezichtspunten ontdekken.Het boek wordt gecomplementeerd met een unieke serie korteportretten van Italiaanse componisten wiens composities Bachheeft bewerkt en veelal ook daadwerkelijk heeft uitgevoerd.Uit het voorwoord van Ton Koopman:"Bach leerde muziek uit Italië kennen door de Nederlandseuitgaven ervan. Zo kwam hij stellig via de vioolconcerten vanVivaldi op het idee om klavecimbelconcerten te componeren.Hij kende natuurlijk ook muziek van zijn Franse tijdgenoten engebruikte ook elementen van die stijl: denk aan de verschillendeFranse ouvertures in cantates en de orkestsuites. Toch is de Italiaansesmaak, meer nog dan de Franse, alom aanwezig in Bachswerken. Een goed idee dus van Wim Faas om zich speciaal metdat aspect bezig te houden. Laten we ervan genieten!"Over Dansen met Bach: "Dit boek komt als geroepen. Eindelijkeen werk waarin de dansante kant van Bach wordt belicht ineen goed, leesbaar, plezierig, aantrekkelijk boek."- Maarten 't Hart