‘Ik word gek van al die informatie!’ Mensen raken overspoeld door de enorme hoeveelheid tekst die elke dag op hen afkomt. E-mails, nieuwsbrieven, adviezen en PowerPoints worden steeds vaker selectief en vluchtig gelezen. Wil je als schrijver effect hebben met je tekst, dan moet je hierop inspelen.
Je publiek bereiken
Hoe zorg je ervoor dat je je publiek bereikt? Door te redeneren vanuit de informatiebehoefte en belangen van je lezer, in plaats van vanuit je eigen kennis en denkproces. In De kracht van het piramideprincipe laten Eline Janssen en Marita van Rijssen zien hoe je in vier stappen tot een beknopte en scanbare tekst komt, waarbij de kernboodschap voorop staat. De methode in het boek is gebaseerd op het Pyramid Principle dat de Amerikaanse consultant Barbara Minto voor McKinsey ontwikkelde.
Meer effect met je teksten
De auteurs kiezen voor een pragmatische benadering van het piramideprincipe. De praktische tips en praktijkvoorbeelden helpen je de methode direct in je werk toe te passen. Het resultaat: je bereikt in minder tijd meer effect met je teksten.
Herziene editie
Deze herziene editie bevat een nieuw hoofdstuk over hoe je met flow teksten kunt schrijven en besteedt extra aandacht aan helder formuleren en argumenteren. Verder hebben de auteurs de tips en voorbeelden geactualiseerd op basis van hun ervaringen met piramideschrijven in de weerbarstige praktijk van organisaties.
Voor wie?
Dit boek is bedoeld voor professionals - consultants, adviseurs en onderzoekers - die de overstap willen maken van informatie spuien naar lezergericht schrijven.