De online-cursus Zelf leren rapporteren geeft de student handvatten voor het schrijven van uiteenlopende soorten rapporten, zoals een stageverslag, onderzoeksrapport of beleidstekst. Maar bovenal leert de student zélf kritisch na te denken over de structuur, argumentatie en stijl die nodig is bij een specifieke centrale vraag en tekstsoort. Vier hoofdcriteria spelen hierbij een belangrijke rol:
inhoud;
structuur;
formulering;
lay-out
Zelf leren rapporteren bestaat uit een online-cursus en een boek. De online-cursus helpt studenten alle stadia van het schrijfproces en alle onderdelen van het schrijfproduct onder de knie te krijgen met behulp van meer dan 120 voorbeelden en opdrachten.
Grote variatie aan opdrachten
De online-omgeving biedt een grote variatie aan opdrachten, zoals schrijfopdrachten aan de hand van cases, zoekopdrachten, multiplechoicevragen, beoordelingsopdrachten en videovragen. De student ontvangt hierbij steeds uitgebreide en heldere feedback. Het uitgangspunt is dat de student de logica van helder rapporteren in de vingers krijgt door de eigen analysevaardigheden aan te scherpen. De docent kan op basis van de eisen aan diens vak kiezen welke onderdelen de student uit de cursus moet beheersen.
Met handig studentvolgsysteem
Het studentvolgsysteem in de online-omgeving biedt een docent de mogelijkheid om de vorderingen van de eigen studenten in te zien. In dit boek is alle theorie uit de online-cursus opgenomen, zodat het dienst kan doen als naslagwerk.
Doelgroep
HBO-breed, maar de HEO-sector in het bijzonder.