Hoe krijg je al je leerlingen aan het leren? Hoe stimuleer je effectief leergedrag? De oplossing schuilt in het aanleren van goede leergewoontes, betoogt Harry Fletcher-Wood. Als iets een gewoonte is, dan doen leerlingen het automatisch, zonder dat ze zich hoeven af te vragen: wil ik dit wel? Of: hoe pak ik dit aan? Daarmee is het leren minder afhankelijk van de motivatie of betrokkenheid op dat moment. Gewoontes vormen daarom de krachtigste basis voor succesvol leren.
De kracht der gewoonte biedt praktische strategieën om iedere leerling aan het leren te krijgen, gebaseerd op tientallen jaren aan onderzoek binnen de gedragswetenschappen. In dit boek staan eenvoudige maar effectieve manieren om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van succesgewoontes.
Harry Fletcher-Wood behandelt vijf uitdagingen waarmee leraren te maken krijgen bij het bevorderen van effectief leergedrag:
• Welke verandering krijgt prioriteit?
• Hoe overtuig je leerlingen om te veranderen?
• Hoe moedig je leerlingen aan om zich te committeren aan een plan?
• Hoe maak je het voor leerlingen eenvoudig om te beginnen?
• Hoe zorg je ervoor dat leerlingen blijven doorzetten?
Met praktijkvoorbeelden, casussen en checklists wordt duidelijk hoe dit in het klaslokaal uitpakt. Daardoor is dit boek een hulpmiddel dat je er steeds bij blijft pakken! De inzichten zijn waardevol voor zowel nieuwe als ervaren leraren (primair en voortgezet onderwijs).
----------------------------------------------------------
In het onderwijs is een veelbesproken term ‘eigenaarschap’. We weten namelijk vanuit onderzoeksliteratuur, dat wanneer leerlingen (mede)eigenaar zijn van hun leerproces, dit hun leerontwikkeling ten goede komt. Op de term eigenaarschap volgt dan de vraag: "En hoe gaan we dat doen als een leerling dit niet aan lijkt te kunnen of niet intrinsiek gemotiveerd is?" Dit boek geeft daarop een wetenschappelijk onderbouwd antwoord. Slijp gewoontes in bij leerlingen, dan hoeven ze bij een opdracht niet eerst te bedenken hoe zij het aan moeten gaan pakken en of ze dit eigenlijk wel willen, maar dan gaan ze het volgens hun vaste patroon gewoon doen. Dat dit lukt, blijkt uit alle zeer herkenbare, concrete voorbeelden uit dit boek. Zelfs in zeer ingewikkelde situaties biedt deze aanpak weer nieuw perspectief.
Ilse van Duin, interim IB’er, Melior Advies
Het is inspirerend om voorbeelden te lezen waarbij het aanleren van een kleine handeling een groots effect heeft gehad op de leerhouding van leerlingen. De schema’s bieden heldere stappen om zelf met leerlingen aan de slag te gaan. Al snel leer je de oorzaak van onwenselijk gedrag te bepalen en hier prioriteit aan te geven. Je leert hoe je kan sturen op wenselijk gedrag en routines, om momentum te creëren in de groep. Als docent heb je een lesuur waarin de magie moet gebeuren en dit boek biedt je een simpel stappenplan naar effectiever lesgeven.
Thesse van Iperen, ondersteuningscoördinator MAVO, CSW Van de Perre, Middelburg