Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je
denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer
e¬ ect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.
Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders
een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve
interventies.
In dit boek komen tien bekende onderwijsexperts aan het woord die ieder een denkkader
voor succesvol leiderschap voor hun rekening nemen. Elk hoofdstuk behandelt een denkkader
dat is gericht op leren zichtbaar maken, met als doel de leerprestaties naar een hoger
niveau te tillen. Dit boek biedt:
• de meest actuele bevindingen uit het Visible Learning-onderzoek,
inclusief de factoren die elk denkkader ondersteunen;
• praktische ideeën voor schoolleiders om strategieën met een grote impact
te implementeren in scholen;
• praktijkvoorbeelden, checklists en oefeningen om leraren te helpen hun eigen
denkkaders te verduidelijken en te verfijnen.
Als je deze denkkaders cultiveert, is de kans groot dat jouw leiderschap een positief effect zal hebben op schoolsucces.