De aandacht voor de cognitieve wetenschap groeit. En daarmee groeit ook de populariteit van dubbel coderen – het combineren van woorden en beelden in je lessen. Maar hoe breng je dat in de praktijk?
Als je informatie aanbiedt in woord én beeld, blijft de stof
veel beter hangen. Dat komt omdat ons werkgeheugen
verbale en non-verbale (visuele) informatie afzonderlijk
verwerkt, waardoor de informatie dubbel wordt opgeslagen
in ons langetermijngeheugen. Dit principe noemen we ‘dubbel coderen’.
Dit baanbrekende boek laat zien hoe je dubbel coderen
toepast in je lessen. Het is geschreven met zowel de
cognitieve wetenschap als de grafische beginselen
in het achterhoofd. Elke pagina bevat schema’s,
infographics en illustraties zodat ook de informatie in
dit boek dubbel gecodeerd wordt in je brein.
Meer dan 35 leraren, onderwijsontwikkelaars,
psychologen en informatie-ontwerpers leggen uit – en laten
zien – hoe zij dubbel coderen in de praktijk gebruiken.
Door die principes toe te passen in je lessen, wordt leren
effectiever, efficiënter en leuker. Laten we gaan leren!