Veranderingen in scholen leiden niet automatisch tot verbeteringen. In dit boek stelt Viviane Robinson een ambitieus doel: het onderwijs en de leerresultaten verbeteren door minder te veranderen. Veel schoolleiders geven leiding aan een verandering door een probleem waar te nemen, een oplossing te kiezen, en vervolgens een verandertraject te (
laten) implementeren. De bypass-methode noemt Robinson dat. Zij kiest liever voor de engagement-methode. Daarbij zijn de waarden en overtuigingen van de leraren het vertrekpunt. Schoolleiders ontwikkelen inzicht in de mogelijke
weerstand tegen voorgestelde veranderingen en praten daar met leraren over. Samen beoordelen ze dan of het veranderplan tot verbetering kan leiden. Het draait dus niet om de invoering van veranderplannen, maar om de integratie
ervan in de bestaande (complexe) werkpraktijk.
Dit boek beantwoordt een aantal herkenbare vragen:
• Hoe maak je duidelijk dat je niet tevreden bent met de huidige gang van
zaken zonder mensen te ontmoedigen?
• Hoe leid je de zoektocht naar een betere aanpak als anderen een heel ander
beeld hebben van wat ‘beter’ is?
• Hoe kom je er samen met je team achter of de voorgestelde alternatieven
daadwerkelijk zullen leiden tot de gewenste verbetering?
De vier fasen van de engagement-methode die Robinson beschrijft, bieden een
heldere structuur om leiding te geven aan verbetering.