Nog beter Rekenen / Druk 3 (Heruitgave)

Meer oefenen met de cruciale rekenleerstof via coöperatieve activiteiten

Voorzijde
Achterzijde
63,00
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789461182708
Uitgever: Bazalt Educatieve Uitgaven
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Vera de Hoop Lionel Kole Carola Riemens
Druk: 3
Pagina's: 190
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2019
Vervanger van: 9789074233941
NUR: Educatieve uitgaven algemeen Basisschool: exacte vakken en informatica

Rekenen leer je door een goede uitleg te krijgen, ermee bezig te gaan, nog eens uitleg te krijgen en het

te snappen. Maar dan ben je niet klaar, het moet nog in je procedurele geheugen komen en dat vraagt

herhaling en oefenen, oefenen, oefenen. Althans voor de belangrijkste leerstof.

Daar zijn twee belemmeringen mee:

• Er is dikwijls te weinig oefenstof in de rekenmethode en

• als die er wel is bestaat die meestal uit individueel rijtjes opdrachten maken en dat is dan weer erg saai.

De vraag is dus ook: hoe houd je leerlingen betrokken en gemotiveerd voor het oefenen met de belangrijke

oefenstof? En: hoe kun je dat zo doen dat ze niet op de automatische piloot gaan maar blijven nadenken?

Nog beter Rekenen beantwoordt deze vragen met meer dan 75 activiteiten bij de cruciale rekenleerstof,

direct te gebruiken in groep 1 t/m 8 van de basisschool.

Goed nieuws voor de leraren:

Door de activiteiten komt u weer op nieuwe ideeën om op maat voor uw groep materiaal te ontwikkelen

en te gebruiken. Alle activiteiten en werkbladen staan ook op de bijbehorende cd-rom, zodat u de oefenstof zo kunt

uitprinten voor uw leerlingen.

Bij de belangrijkste rekenonderwerpen zoals hoeveelheden splitsen, vermenigvuldigen, werken met kommagetallen,

breuken en procenten, vindt u in deze uitgave gevarieerde activiteiten die aansluiten bij elke

methode. De rekenactiviteiten zijn kant- en klaar en bieden veel mogelijkheden om leerlingen een stap

verder te brengen in hun rekenontwikkeling.

Interactief bezig zijn met de leerstof, oefenen, herhalen en reflecteren op een coöperatieve manier: samen,

erg gestructureerd en erg afwisselend bezig zijn, dat motiveert! Erg gestructureerd inderdaad, omdat het

geen groepswerk moet worden: daarvan weten we dat bij meeste kinderen de leerresultaten dalen. De activiteiten voldoen aan de criteria van Coöperatief Leren, waarvan is aangetoond dat het de leerresultaten met gemiddeld 25 percentielpunten doet toenemen.

Door het samen nadenken over- en het bespreken van de rekenstof op een gestructureerde manier, moeten leerlingen wel participeren. Ze zijn meer betrokken en hebben plezier in samenwerken aan de oefenactiviteiten. De leerlingen leren in een veilige situatie, de leraar voelt zich competenter en de rekenresultaten worden beter.