Het Flexmodel is op het eerste gezicht wellicht niet meer dan een eenvoudig organisatiemodel voor het voortgezet onderwijs, maar het omvat zoveel meer dan alleen het invoeren van een nieuw rooster.
Binnen het Flexmodel maken leerlingen doordachte keuzes bij het plannen van hun dag op een huiswerkvrije school, met een pauze na elke les. Docenten geven lessen van 80 minuten waarin meer diepgang mogelijk is en ondersteunen leerlingen in de Flexuren.
De invoering van het Flexmodel geeft docenten de professionele ruimte om hun
docentvaardigheden verder te ontwikkelen en volledig in te zetten voor gepersonaliseerd leren, zodat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is. Voor een succesvolle implementatie maak je als school duidelijke onderwijskundige keuzes en tref je de nodige voorbereidingen zodat je het nieuwe schooljaar kunt starten met het werken met het Flexrooster.
Het Flexmodel is ontwikkeld in de praktijk van het voortgezet onderwijs. In dit boek zet de geestelijk vader van het Flexmodel, Alfred van der Heijden, helder uiteen wat het Flexmodel is, hoe het Flexrooster is opgebouwd en hoe je als school het Flexmodel kunt implementeren.