Zoveel mogelijk gewenst gedrag in de klas, hoe krijg je dat voor elkaar? Afdwingen of de weg wijzen?
Voor de lange termijn, voor hun verdere leven, hebben kinderen er meer aan als je ze de weg wijst. Laat ze het alternatief zien van het ongewenste gedrag en laat ze kiezen voor het gewenste gedrag. Niet omdat ze dat van jou moeten, maar omdat het voor henzelf eenvoudiger en prettiger wordt. Er zijn vele manieren om dat te doen. Dit boekje zet ze allemaal op een rij. Maak de keus welke strategie jij gaat inzetten.
"De tool voor effectief gedragsmanagement! Een duidelijk en praktisch boek waar je meteen mee aan de slag kunt. Een 'must have' voor je gereedschapskist."
Ildefon Verberne, Interim directeur Stichting Boor
"Een mooi en zeer bruikbaar boekje. Door de herkenbaarheid leest het makkelijk en de handreikingen zijn zo logisch dat de motivatie om deze toe te gaan passen ook groot is. Er staat geen word te veel in, elk woord gaat ergens over en raakt de kern van ons pedagogisch handelen.
De intern begeleider / schoolopleider heeft met dit boekje iets zeer bruikbaars in handen: bij de coaching van studenten en (nieuwe ) leerkrachten kan deze verwijzen naar specifieke modulen van dit boekje en de handreikingen die hier genoemd worden als uitgangspunt nemen in de begeleiding. Tevens kan dit boek als leidraad dienen om, teambreed, de schoolregels onder de loep te nemen en aan te scherpen. Het bevat veelal geen nieuwe informatie, maar wel informatie die zodanig gerangschikt is dat de koppeling naar de praktijk makkelijk en als vanzelfsprekend gemaakt kan worden."
Surya Haentjens Dekker, coördinator leerlingenzorg Mytylschool Ariane de Ranitz