Leerlingen leren beter als ook hun leraren blijven leren. Als leraren niet geïsoleerd voor de klas staan, maar hun werkwijze en resultaten met elkaar delen en samen streven naar betere leerlingprestaties. Een professionele leergemeenschap (PLG) creëert de voorwaarden voor deze samenwerking.
In dit boek bundelen de bekende onderwijswetenschappers Richard DuFour en Michael Fullan hun kennis. Tel DuFours uitgebreide ervaring met PLG's op bij Fullans succesvolle aanpak van veranderprocessen, en het resultaat is een heldere uiteenzetting van de manier waarop leiders een PLG-proces kunnen aansturen.
Maar: bij een professionele leergemeenschap op één school hoeft het niet te blijven. Het onderwijs verbetert nog meer als ook scholen hun deuren voor elkaar openzetten en continu van elkaar leren. Als leiders - bestuurders en directeuren - zich samen verantwoordelijk voelen voor het onderwijs op al hun scholen en samen met overheden eendrachtig optrekken om de onderwijskwaliteit te optimaliseren. Kortom: als het hele systeem werkt als een professionele leergemeenschap.
Hoe zorg je voor de cultuuromslag die hoort bij een professionele leergemeenschap? Hoe zorg je ervoor dat die verandering beklijft? Dit boek geeft de antwoorden.