Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van meer dan vijftien jaar onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken. Daarnaast bevat het de grootste verzameling van evidence-based onderzoek over wat feitelijk werkt op school om het leren te verbeteren.
Leren zichtbaar maken (Visible Learning for teachers) is de volgende stap. Het maakt die vernieuwende ideeën voor een volledig nieuw publiek toegankelijk. Het is geschreven voor studenten, voor aankomende en al ervaren leraren en het legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal, waar ook ter wereld, kunnen worden toegepast. De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden en biedt een stap-voor-stapbegeleiding voor een geslaagde invoering van Visible Learning en Visible teaching in de klas.
Dit boek:
- verbindt het grootste onderzoeksproject ooit van onderwijsstrategieën naar een praktische invoering in het klaslokaal;
- komt op voor zowel leraar en leerling perspectief en bevat stap-voor-stapbegeleiding voor lesvoorbereiding, het verklaren van leren en feedback tijdens de les en de follow-up;
- biedt checklists, oefeningen, casestudy's en succesvolle praktijkvoorbeelden om resultaten te verbeteren;
- bevat checklists voor de hele school en adviezen voor Visible Learning voor schoolleiders;
- bevat aanvullende meta-analyses waardoor het totale aantal geciteerde onderzoeken boven de 900 uitstijgt;
- bestrijkt op begrijpelijke wijze veel onderwijsonderwerpen, zoals leerlingmotivatie, onderwijsprogramma, meta-cognitieve strategieën, gedrag, instructiestrategieën en klassenmanagement.
Leren zichtbaar maken is verplichte kost voor elke student of leraar die een evidence-based antwoord wil hebben op de vraag hoe we de prestaties op school kunnen verbeteren.
John Hattie is professor en directeur bij het Melbourne Education Research Institute van de University of Melbourne in Australië en ere-professor aan de University of Auckland in Nieuw-Zeeland. Hij is de auteur van Visible Learning en coauteur van Intelligence and Intelligence Testing.
De uitkomsten van Hattie's onderzoek zijn vertaald naar een praktisch model voor scholen, om gericht te werken aan de impact die de school heeft op leerprestaties van leerlingen.