Versterking van het innovatief vermogen van Nederlandse ondernemingen staat momenteel hoog op de politieke agenda. Kennisuitwisseling en -vernieuwing zijn van levensbelang en kennis van die geschiedenis niet minder. In deze studie schetsen Mila Davids, Harry Lintsen en Arjan van Rooij hoe belangrijk kenniscirculatie is voor ondernemingen die succesvol willen inspelen op technologische veranderingen en wijzigingen in de markt. Aan de hand van tot de verbeelding sprekende innovatieprocessen ontrafelen de auteurs het proces van kennisverwerving binnen de onderneming. Daarbij passeren onder meer chemie, consumentenelektronica, voedingsmiddelen en de grafische sector de revue. Innovatie blijkt veel meer te zijn dan investeren in onderzoek en ontwikkeling. Ondernemingen moeten een balans vinden tussen de interne kennisopbouw en de externe kennisverwerving. Mila Davids is werkzaam aan de Technische Universiteit Eindhoven en was redacteur in de serie de Geschiedenis van de techniek in Nederland in de 20ste eeuw. Zij publiceerde over innovatieprocessen, de kennisinfrastructuur en over organisaties als de PTT en Philips. Momenteel richt zij zich op kenniscirculatie in internationaal perspectief.
Harry Lintsen is emeritus hoogleraar techniekgeschiedenis. Hij was hoofdredacteur van de series over de techniek in Nederland in de negentiende en twintigste eeuw. Hij schreef over diverse organisaties zoals TNO en de Technische Universiteit Eindhoven, en houdt zich momenteel onder andere bezig met het thema duurzaamheid in historisch perspectief. Arjan van Rooij is universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij publiceerde verschillende studies over het chemiebedrijf DSM. Van zijn hand verschenen diverse artikelen gericht op het functioneren van bedrijven in innovatiesystemen en de interactie tussen het bedrijfsleven en universiteiten. Innovatie en kennisinfrastructuur is het vijfde deel in de reeks Bedrijfsleven in de Twintigste Eeuw (BINT). Deze reeks belicht de geschiedenis van het Nederlandse bedrijfsleven gedurende de twintigste eeuw in zeven thema's: ondernemers, internationalisering, concentratie en concurrentie, bedrijfsleven en overheid, innovatie en kennisinfrastructuur, menselijk kapitaal en corporate governance. BINT is een groots opgezet samenwerkingsproject van diverse vooraanstaande universiteiten en onderzoeksinstituten.