Bedrijfsethiek en continentale filosofie

filosofische perspectieven

Voorzijde
Achterzijde
44,90
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789461050359
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Rene ten Bos Mollie Painter-Morland
Druk: 1
Pagina's: 240
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2013
NUR: Filosofie algemeen

Duurzaamheid, verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, leiderschap: het zijn belangrijke kwesties voor bedrijven en organisaties. De auteurs schetsen in deze inleiding een vernieuwend perspectief op deze bedrijfsethische vraagstukken.

Bedrijfsethiek belicht een waaier aan onderwerpen uit de managementtheorie om deze vervolgens, door een confrontatie met het werk van verschillende continentale filosofen, te ontregelen. Zo worden ideeën over leiderschap afgezet tegen die van iek, worden de ethische dilemma's rondom marketing opnieuw bezien vanuit het perspectief van Sartre en krijgt corporate-verantwoordelijkheid met behulp van Heidegger een nieuwe betekenis.

Steeds vaker zoekt het bedrijfsleven naar kennis en antwoorden buiten de grenzen van het eigen vakgebied. Dit boek komt daaraan tegemoet door een onverwachte kijk te bieden op de dilemma's waar hedendaagse bedrijven zich dagelijks voor gesteld zien.

Met medewerking van: Claudia Gross en Bas van der Linden

Over de auteur(s):

Mollie Painter-Morland is associate professor bedrijfsethiek aan De Paul University Chicago. René ten Bos is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Van zijn hand verschenen eerder bij Uitgeverij Boom/SUN o.a. Modes in management (2002), Het geniale dier (2008) en Stilte, geste, stem (2011).