Belangrijkste kenmerken
- Een eigentijdse benadering. Wijs Worden vertrekt bij de levensbeschouwelijke diversiteit binnen de klas en haakt in op de toegenomen secularisatie.
- Steeds wordt duidelijk dat de benadering levensbeschouwelijk is.
- De inhoudelijke informatie daagt leerlingen ook steeds uit te reflecteren op hun eigen denk- en belevingswereld.
- Burgerschap: o.a. aandacht voor de hoofdwaarden in onze samenleving.
- Compacte instructieteksten in de leerwerkboeken.
- Opdrachten op diverse niveaus en in verschillende stijlen: opdrachten, verdiepingsopdrachten, op-pad-opdrachten, privé-vragen.
- Functionele en aantrekkelijke vormgeving.
- Docentenboeken met inhoudelijke toelichtingen bij alle thema’s, antwoordsuggesties bij open vragen, didactische tips, toetsvragen etc. etc.
Inhoud
Hoofdstuk 1 Over wat echt belangrijk is
Paragraaf 1 Waar het in dit boek over gaat
Paragraaf 2 Vragen die je aan het denken zetten
Paragraaf 3 Gewone vragen en levensvragen
Paragraaf 4 Antwoorden op levensvragen
Paragraaf 5 Nadenken over levensvragen
Paragraaf 6 Het nut van nadenken over je levensbeschouwing
Paragraaf 7 Een goed gesprek over levensvragen: enkele regels
Begrippen bij hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2 Licht en donker
Paragraaf 1 Inleiding: als het even helemaal donker is
Paragraaf 2 Leven door licht
Paragraaf 3 De betekenis van de woorden licht en donker
Paragraaf 4 Het vereren van de zon
Paragraaf 5 Vieren van de komst van het licht
Paragraaf 6 Het licht voor christenen: de geboorte van Jezus
Begrippen bij hoofdstuk 2
Hoofdstuk 3 Rituelen en symbolen
Paragraaf 1 Over symbolen
Paragraaf 2 Rituelen: drie kenmerken
Paragraaf 3 Overgangsrituelen
Paragraaf 4 Magische rituelen
Paragraaf 5 Rituelen en bijzondere plaatsen
Begrippen bij hoofdstuk 3
Hoofdstuk 4 Samen op de wereld
Paragraaf 1 De anderen en ik
Paragraaf 2 Omgaan met je zelf
Paragraaf 3 Omgaan met anderen
Paragraaf 4 Omgaan met alles wat leeft
Begrippen bij hoofdstuk 4
Hoofdstuk 5 Over wat wel en niet deugt
Paragraaf 1 Hoe reageren wij op goed en kwaad?
Paragraaf 2 Goed, neutraal en slecht
Paragraaf 3 Normen en waarden
Paragraaf 4 De gouden rege
Paragraaf 5 Wat is een deugd?
Paragraaf 6 Dapperheid
Paragraaf 7 Eerlijkheid
Begrippen bij hoofdstuk 5
Hoofdstuk 6 Jodendom en christendom
Paragraaf 1 Over geloof
Paragraaf 2 Monotheïsme: geloof in één god
Paragraaf 3 Het jodendom
Paragraaf 4 Het christendom
Begrippen bij hoofdstuk 6