Heeft dit überhaupt iets met God te maken? onderzoekt de subtiele en complexe relaties tussen hedendaagse kunst en religie in een geseculariseerde samenleving. De auteurs analyseren diverse Nederlandse kunstwerken, die alle verwijzen naar religie, spiritualiteit of transcendentie maar die ook de discussie aangaan met de seculiere context. Elk essay biedt een diepgaande reflectie op hoe kunst in de late moderniteit betekenisvol met het religieuze speelt.
Voorbeelden uit het boek variëren van Hansa Versteegs Madonna del Mare Nostrum, waarin de christelijke iconografie wordt verbonden met de actuele vluchtelingencrisis, tot de Utrechtse Sint Maarten Parade, die gemeenschapsvorming en sacraliteit als een heilig spel presenteert. Paul Verhoevens film Benedetta wordt belicht als een intense herinterpretatie van de historische Jezus. Joep Franssens’ Harmony of the Spheres, een voorbeeld van muzikale Nieuwe Eenvoud, laat zien hoe muziek spirituele ervaringen oproept buiten een formele geloofscontext. Ook wordt Johann Sebastian Bachs Matthäuspassion onderzocht als heilzaam anachronisme dat mensen bij elkaar brengt in een samenleving onder druk van versnelling en vervreemding.