Ieder vraagstuk kent tegenwoordig een veelvoud aan dimensies, zoals ecologische, financiële, juridische en maatschappelijke dimensies. Werknemers staan voor de uitdaging om zoveel mogelijk dimensies te gebruiken bij het oplossen van vraagstukken. Dit vergt dat werknemers over de grens van hun eigen afdeling kijken en samenwerken met collega’s van andere afdelingen.
Samenwerking tussen werknemers van verschillende afdelingen lijkt vanzelfsprekender dan het is. In veel organisaties is namelijk een gebrek aan communicatie, coördinatie en samenwerking tussen werknemers van verschillende afdelingen. Werknemers hebben geen oog voor organisatiedoelen en weten niet wat collega’s van andere afdelingen bezighoudt. In het slechtste geval werken collega’s elkaar tegen, of beconcurreren zij elkaar. Dit probleem wordt het silo-probleem genoemd.
In dit boek leg ik uit wat het silo-probleem betekent en wat de oorzaken van het silo-probleem zijn. Ook beschrijf ik de gevolgen van het silo-probleem. De kern van het boek bestaat uit zestien oplossingen voor het silo-probleem, verdeeld over vier niveaus: managementniveau, werknemersniveau, afdelingsniveau en organisatieniveau.