De RESPECT-aanpak is een in de praktijk bewezen succesvolle aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Met deze werkwijze voer je vanaf de voordeur de regie op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is oorspronkelijk een curatieve aanpak, ontwikkeld naar aanleiding van de hulpvraag van leerkrachten met een ‘moeilijke’ groep. Maar je kunt de aanpak ook heel goed preventief gebruiken; regie voeren op groepsvorming en groepsdynamiek kan een heleboel gedoe voorkomen.
Het woord respect betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met. Beide betekenissen zijn terug te vinden in de RESPECT-aanpak. Rekening houden met en omzien naar is waar het in groepen om gaat. Elke letter van RESPECT staat voor een belangrijke pijler van groepsvorming:
• R: Regels, Routines en Rituelen
• E: Erbij horen
• S: Samenwerken en Samenspelen
• P: Persoonlijk meesterschap
• E: Energie
• C: Contact en Communicatie
• T: Trainen van vaardigheden
Dit is de compleet vernieuwde editie van het boek waarmee al duizenden leerkrachten, ib'ers en directeuren in het basisonderwijs aan de slag gingen met groepsvorming.