Voor de professionalisering van schoolleiders is de koppeling met de praktijk van het leidinggeven een belangrijke voorwaarde: werken aan vernieuwing of verbetering in de school en bewust reflecteren op ervaringen in het werk zijn bij uitstek manieren van informeel leren die tegemoetkomen aan de behoefte van schoolleiders. Theorie is nodig om zaken inzichtelijk te krijgen en te kunnen begrijpen, maar een belangrijk leereffect zit in de internalisatie van opgedane ervaringen gekoppeld aan (zelf)reflectie.
▪ Welke soorten en vormen van informeel leren kennen we en hoe verhoudt zich dit tot de professionaliseringsthema’s en competenties van de schoolleider?
▪ Hoe profiteert de schoolorganisatie van het informeel leren van de schoolleider?
▪ Wat is de relatie tussen informeel leren en de vier typen schoolleiders – en welk type ben jij?
▪ Wat is een efficiënte leeromgeving voor schoolleiders?
▪ Hoe kun je als schoolleider het informeel leren ook binnen het team bevorderen en werken aan een lerende cultuur?
Daarnaast geeft het boek een tiental handzame tips en praktische handreikingen om het informeel leren als schoolleider in de dagelijkse praktijk optimaal te kunnen benutten.