Een elite van tech-entrepeneurs is er in zeer korte tijd in geslaagd
om mens en maatschappij te domineren. Sinds de introductie van
de iPhone in 2007 zijn diensten als WhatsApp, Instagram, Snap-
Chat of de cloud niet meer weg te denken. In vijftien jaar tijd heeft
er een collectieve digitale bekering plaatsgevonden, die onze levens
rigoureus veranderd heeft.
In Wij nihilisten stelt Hans Schnitzler een vraag die nauwelijks
gesteld wordt: hoe heeft deze virtuele klasse dat voor elkaar gekregen?
Geïnspireerd door onder andere Friedrich Nietzsches
geschriften over nihilisme gaat hij op zoek naar de culturele
wortels van dit succes. Zijn zoektocht dompelt de lezer onder in
de wonderlijke wereld van het archetype van het internettijdperk:
de nerd. Tegelijkertijd houdt hij ons een wrange spiegel
voor: in feite zijn wij allemaal nerds.
De datarevolutie dreigt haar eigen kinderen op te eten. Met dit
boek spoort Schnitzler ons aan om ons eigen aandeel hierin onder
ogen te komen. Want pas als we ons hiervan bewust zijn is verandering
mogelijk.