Als communicatieadviseur van de gemeenteraad van Almere heeft David Kok de afgelopen vijf jaar veel ruimte gekregen om te experimenteren. Sommige van deze experimenten lukten, maar er zijn er zeker ook die mislukten. De ‘fanbase’ van de gemeenteraad is inmiddels stabiel. Landelijk staat Almere hoog als het gaat om het aantal volgers op sociale media, er is een redelijk, en groeiend, aantal bezoekers op de website en het aantal ontvangers van de wekelijkse e-mailnieuwsbrief is al jaren ongeveer hetzelfde. Toch is het bereik relatief gezien nog steeds erg klein en was de opkomst bij de verkiezingen onder de 50 procent. En dat terwijl uit lokaal onderzoek blijkt dat inwoners van Almere echt wel geïnteresseerd zijn in wat de politiek doet. In Nudging de gemeenteraad, geen raad zonder raadscommunicatie, beschrijft Kok zijn visie op raadscommunicatie. Een visie over hoe je met kleine veranderingen een gewenste gedragsverandering kunt realiseren: het meer betrekken van inwoners bij de gemeenteraad. Een visie die, zo hoopt Kok, een discussie op gang gaat brengen. Zodat er uiteindelijk meer aandacht voor komt. En er straks geen raad meer is zonder raadscommunicatie.