‘Vandaag gaan we iets doen met literatuur’, vertel ik. ‘Wat is dat?’ vraagt iemand. ‘Goeie vraag', zeg ik. 'Daarover gaat de eerste opdracht.’ ‘Welke opdracht?’ vraagt een andere leerling. ‘Is het voor een cijfer?’ ‘Heeft u een blaadje?’ ‘Mag het met zijn tweeën?’ ‘Mag ik mijn boek uit mijn kluisje halen?’ ‘Wanneer moet het af?’ ‘We hebben al vet veel huiswerk!’ ‘Waar staat de A voor op je trui?’ ‘Anouk is jarig!’ ‘Het is bijna vakantie!' 'Ik ga naar Aruba!’
Als docent begon als blog, Als docent 2 als het vervolg erop. Mike Louwman schreef over zijn ervaringen voor de klas en met de leerlingen. Vanuit zijn perspectief, dat van een beginnende gevorderde of een gevorderde beginner, deed hij verslag van wat hij op school zag gebeuren. Steeds vaker stond hij hierbij niet in het middelpunt, maar aan de zijlijn, als een docent vol twijfels en vertrouwen.
Mike Louwman (1988) is docent Nederlands en mentor op R.S.G. Pantarijn in Wageningen. Zijn columns zijn geplaatst in het Montessori Magazine, op de site van Onderwijshelden en op de site www.hetkind.org, eigendom van NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken).