Centraal in dit boek staan de kernprincipes van succesvol regie voeren op zakelijke dienstverlening bij organisaties in de profit en non-profit sector middels de inrichting van een regiebureau.
De principes, methodes en uitgangspunten voor de inrichting van een regiebureau zijn zodanig beschreven dat ze bruikbaar zijn in verschillende disciplines van ondersteunende diensten en bij de primaire processen in iedere organisatie. Het gaat dan vooral om:
* sturen op resultaat;
* niet zelf uitvoeren, maar zorgen dat de dienstverlening wordt uitgevoerd;
* zorgen voor samenhang en richting geven;
* bewaken van de kwaliteit en de kosten.
In dit boek worden de belangrijkste zaken beschreven die een rol spelen bij het concept van het regiebureau, dat wil zeggen bij het ontwikkelen, bouwen, vormgeven, verbeteren en het sturen op uitvoering. Het regiebureau is met name een nuttig concept als je effectief en efficiënt wilt sturen op de hedendaagse IT-intensieve ondersteuning van de bedrijfsprocessen.
In dit boek ligt de nadruk op een praktische benadering waarbij wordt ingegaan op de verschillende, reeds bestaande en generieke componenten van het regiebureau en de samenhang tussen deze componenten.
Het boek bevat een checklist van de aandachtspunten bij het opzetten van een goed werkend regiebureau en geeft handvatten voor het functioneren en verder ontwikkelen ervan.