Dit praktische werkboek is te gebruiken bij het succesvolle handboek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Het bevat opdrachten en oefeningen die er voor zorgen dat de verworven kennis geïntegreerd kan worden in het dagelijks handelen van de (toekomstige) leraar. Van (toekomstige) leraren wordt steeds meer verwacht dat ze kunnen omgaan met gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. Hoe kun je studenten daar op voorbereiden? Door ze kennis aan te bieden, door ze te laten reflecteren op hun eigen gedrag en door te oefenen in de klas. Met Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs Werkboek leren studenten preventief te werken als het gaat om gedragsproblemen, leren ze planmatiger te kijken naar de problemen die je kunt tegenkomen in de klas en leren ze te reflecteren op hun eigen rol als docent. Met de kennis uit het handboek als basis en de oefeningen en opdrachten uit dit werkboek, worden studenten optimaal voorbereid op de praktijk van passend onderwijs. Aan dit werkboek werkten opleiders mee van Hogeschool Leiden, Windesheim, Fontys Lerarenopleiding, Driestar-Educatief, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Hogeschool Rotterdam (HR&O) en Hogeschool InHolland. Niet zonder reden: allemaal zijn zij ervan overtuigd dat dit werkboek een substantieel onderdeel kan zijn om toekomstige leraren voor te bereiden op de praktijk van passend onderwijs. 'Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs biedt leraren in het vo en mbo verantwoorde informatie met tal van toepassingsmogelijkheden voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Nu het bijpassende werkboek er is, kunnen niet alleen leraren, maar ook studenten aan de lerarenopleidingen ervan profiteren. Een absolute aanrader in de context van passend onderwijs!'
Prof.drs. Dolf van Veen, lector (Windesheim, InHolland) en bijzonder hoogleraar.