Naar een maatschappij van changemakers: tips voor een eigentijds onderwijs
We praten elke dag over wat er beter kan in onze scholen: lesmethoden, technologie, leertrajecten… Maar in die discussie vergeten we vaak de leerling zelf. Daar brengt EduNext verandering in.
Dit boek biedt inspiratie voor out-of-the-boxdenkers in het moderne onderwijs. Door moeilijk haalbare provocaties te herdenken, door te focussen op de afzonderlijke delen van het transformatieproces, maar ook door inspiratie te halen uit scholen die verder durven te gaan, kunnen we werken aan een échte vernieuwing van onze scholen.
‘De kern richting een transitie van samenleving en economie ligt bij het onderwijs. Momenteel werken onze scholen met een industrieel 19de-eeuws onderwijsmodel, met éé leraar die één verhaal vertelt aan dertig leerlingen. Terwijl je elke leerling een eigen leerroute zou moeten geven. Via het transformatierad maakt EduNext deze kerngedachte concreet en toont het hoe we leerlingen daadwerkelijk in het centrum van hun leren kunnen zetten.’ – Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde Erasmus Universiteit Rotterdam en autoriteit rond transities en duurzaamheid
‘Dit boek zit boordevol inspirerende ideeën om het onderwijs van de 21ste eeuw vorm te geven. Een onderwijs dat niet alleen uitdagend en zinvol is voor leerlingen, maar dat hen ook veel zin in leren geeft!’ – Kris Van Den Branden, professor Linguïstiek en lerarenopleider KU Leuven
‘EduNext maakt het mogelijk dat elke leerling regisseur wordt van zijn eigen leren en leven, en zo een belangrijke bijdrage kan leveren aan het broodnodige leiderschap in onze maatschappij.’ – Frank Van Massenhove, voorzitter Belgische FOD Sociale Zekerheid
Dirk De Boe is expert in creativiteit en innovatie. Hij leert organisaties en hun mensen creatief denken en helpt hen om een innovatiecultuur te ontwikkelen. Daarnaast is hij jarenlang gastdocent in het hoger onderwijs, geeft hij lezingen en opleidingen, faciliteert hij brainstorms en begeleidt hij innovatie- en transformatietrajecten.