Tijdens WO II vond er een immense kunstdrainage naar nazi-Duitsland plaats. Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld.
Hoe konden schilderijen van Memling, Brueghel en Jordaens zomaar verdwijnen? De nazi's haalden woningen leeg, roofden en spendeerden miljoenen Reichsmark om kunst te kopen. Na 8 jaar onderzoek legt Geert Sels de puzzelstukken bij elkaar die hij aantrof in archieven in Parijs, Den Haag, Koblenz en overal in België.
Verzamelaars, handelaars en veilinghuizen gingen zonder veel reserves mee in de kunstverwerving van de nazi's. Dit boek brengt de trafieken in kaart waarlangs de kunst het land verliet. Schilderijen uit België vonden hun weg naar het Louvre, Tate Modern, het Getty Museum of de Yale Art Gallery. Zelfs Rusland blijkt nog altijd kunst te hebben die na de oorlog naar België had moeten terugkeren.
Andere werken kwamen wel terug en hangen nu in Belgische musea, zonder dat de rechtmatige eigenaars werden opgespoord.