Nieuwe training maakt leren makkelijker Kinderen met zwakke executieve functies (de regelfuncties van het brein), zoals kinderen met ADHD of leerproblemen, hebben op school vaak problemen met het werkgeheugen, plannen en controleren. Deze functies spelen een cruciale rol bij het leren en zijn dan ook voorspellend voor leerprestaties. Met de training Beter bij de les oefenen kinderen op de basisschool met vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning, werkgeheugen en doel- en taakgericht gedrag. Zij trainen hun werkgeheugen en krijgen meer inzicht in hun leergedrag. De kinderen leren om naar het eigen functioneren te kijken, zodat ze zichzelf zo veel mogelijk zelfstandig kunnen bijsturen. Hierdoor hebben zij uiteindelijk minder hulp van de leerkracht nodig bij het maken van schoolopdrachten. Ook de leerkracht krijgt meer inzicht in het leergedrag van de leerling en kan hierdoor eerder doelgericht ingrijpen en de juiste ondersteuning bieden. In deze complete handleiding staan de achtergronden van Beter bij de les en wordt de training stap voor stap beschreven. De training is bedoeld voor kinderen vanaf acht jaar en kan individueel per leerling op school worden gegeven. De training is eenvoudig toepasbaar met een aantrekkelijk vormgegeven en geïllustreerd werkboek, luistermaterialen andere oefeningen. De training kan op school gegeven worden door een leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog of schoolpsycholoog die de Beter bij de les trainersopleiding heeft gevolgd. Dit is een middagtraining die diverse malen per jaar wordt aangeboden. Beter bij de les is ontwikkeld door een projectteam van De Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, in samenwerking met het Academisch Medisch Centrum (AMC) en is bewezen effectief. Dit blijkt uit een onderzoek in de praktijk door bij een groot aantal scholen en kinderen in de regio Amsterdam.