Waarom heeft het onderwijs nood aan meer flexibiliteit voor nieuwkomers? Wat is de regelgeving voor het organiseren van aangepaste leertrajecten? Hoe richt je onderwijs in op maat van meertalige nieuwkomers? Het aantal anderstaligen in het Vlaamse onderwijs blijft stijgen. Ze brengen een grote diversiteit aan schoolloopbanen, onderwijservaring en voorkennis met zich mee. Maar in vergelijking met hun Nederlandstalige klasgenoten, moeten zij doorgaans op verschillende leergebieden heel wat bijbenen. Zittenblijven, heroriëntering van studierichting en schooluitval komen bij hen vaker voor. Flexibele leerwegen voor meertalige nieuwkomers helpt leraren, directies en vervolgschoolcoaches die maatschappelijk kwetsbare groep de juiste ondersteuning te bieden. Naast concrete adviezen, uitleg over het wettelijk kader en antwoorden op veelgestelde vragen, brengt het boek het inspirerende verhaal van zes Vlaamse scholen die flexibele leerwegen mogelijk maken voor nieuwkomers. Met als ultieme doel: iedereen in het onderwijs maximale ontplooiingskansen geven.