In onze diensteneconomie heeft het vak van adviseur, of consultant als je dat een betere benaming vindt, een enorme vlucht genomen. Hele volksstammen hebben er hun beroep van gemaakt: coaches, beleidsmakers, interne controllers, business consultants, de lijst is haast eindeloos. Raadgevers en wegwijzers in een steeds minder overzichtelijke wereld. Over leiderschap zijn inmiddels bibliotheken volgeschreven maar de beroepsgroep van adviseurs komt er erg bekaaid van af. Zij hebben zonder enige twijfel hun expertise of wijsheid op een bepaald vakgebied, maar hoe worden – of blijven – ze invloedrijk in de hedendaagse kakafonie waarin iedereen een duidelijke mening heeft en het beter denkt te weten?
Dit boek is bestemd voor de adviserende professionals. Het neemt je mee langs angsten en belemmeringen, valkuilen en vreugdes, op weg naar het knetterende adviesgesprek waarin jij echt je toegevoegde waarde kunt laten zien. En het leidt langs de allergieën en onderbewuste verwachtingen van de klant. Waar zitten bij hem of haar de knoppen?
Stevig staan in advies is geen tobberig boek. Integendeel; er valt juist veel te grinniken. Stapsgewijs scherper en brutaler worden, en daarmee invloedrijker, dat is de kunst. Een gids en bemoediging voor met name junior en medior adviseurs/ consultants.
‘Wat had ik dit boek graag eerder gehad! Exact de inzichten die je kunnen helpen als adviseur. Bas schrijft lichtvoetig waardoor het heel vlot leest.’
Muriël Weinstein, Ordina operations lead
‘Bas wijst je de weg langs dilemma’s waar elke adviseur mee te maken krijgt. Met prikkelende vragen en praktische tips helpt hij je te groeien in je vak. Dankzij zijn humor leest dit boek bovendien als een trein.’
David schelfhout, adviseur bij Andersson Elffers Felix (AEF)