Merken zijn fascinerend. Ze zijn overal. Mooi en plat, subtiel en schreeuwend, irritant en inspirerend, tuttig en hip. Merken lijken heel simpel, maar het is opvallend lastig te begrijpen hoe merken echt werken. Helemaal als de wereld op z’n kop staat en digitaal zo veel lijkt te veranderen. Zijn merken vandaag de dag nog wel belangrijk? Is merkenbouwen überhaupt nog wel van deze tijd of kun je je geld beter in performance- marketing steken? Heb je als merk nog wel iets te zeggen als influencers met één kritisch bericht je merk om zeep kunnen helpen?
De basis van het antwoord is simpel: ja, merken zijn nog steeds een sleutel voor succes. Merken werken als je chocolade verkoopt, een goed doel bent, een politieke partij vertegenwoordigt, of aan een baanbrekende startup werkt. Onderzoek toont steevast aan dat sterke merken mensen eerder overtuigen om voor hen te kiezen. Sterke merken kunnen meer geld voor hun producten vragen en maken daardoor meer winst. Dat gold vroeger en dat geldt nu nog steeds. Punt. Maar de manier waarop merken worden gebouwd is op een aantal belangrijke vlakken veranderd. En op andere punten juist weer niet. Hoe mix je klassieke principes met nieuwe technieken? Zijn Google en Amazon een bedreiging voor merken? Wat doen polarisatie, AI en framing met je merk? Hoe deel je jouw merkverhaal? Hoe beïnvloed je klantgedrag? En wat is de financiële waarde van je merk?
Sterk digitaal merk leert je alles wat je moet weten om in deze digitale tijd een sterk merk te bouwen en een sterk merk te blijven.