Duurzaamheid is voor multinationals als Unilever, Philips, DSM, IKEA en Vodafone tegenwoordig vanzelfsprekend. Een sine qua non. Maar hoe ze daar in de markt invulling aan kunnen geven is veel minder vanzelfsprekend. Duurzaamheid vraagt om innovatie en die komt vaak uit de hoek van frisse, jonge bedrijven zoals De Vegetarische Slager, Seepje, Kipster, Mud Jeans, of Moyee Coffee. Hoe komen deze gevestigde organisaties en jonge bedrijven bij elkaar en hoe zorgen ze ervoor dat de samenwerking meer is dan de som der delen?
Soms zijn maatschappelijke uitdagingen zo groot dat ze vragen om een samenwerking tussen meer dan twee partijen. Nationaal en internationaal. In deze meervoudige vorm van samenwerking staat niet het directe bedrijfsvoordeel voor de partners centraal, maar het
streven naar maatschappelijke verandering om te komen tot een duurzame, rechtvaardige en inclusieve economie.
Zo werken innovatieve koffieondernemingen samen om koffieboeren een leefbaar inkomen te bezorgen en maatschappelijke ondernemingen met verzekeraars om toegang tot gezondheidszorg te bevorderen in opkomende economieën.
Bloed, zweet, maar samen laat zien dat samenwerking gericht op duurzaamheid voor alle partijen kan werken. Dit boek schetst aan de hand van een keur aan voorbeelden de praktijk van samenwerking en de maatschappelijke en duurzaamheidswinst die bedrijven boeken. Daar wil je best wat moeite voor doen.
Met een inleiding van Philips’ Global Head of Sustainability, Robert Metzke …
… en een afsluitend hoofdstuk van Dimitri de Vreeze, CEO van DSM.
Trefwoorden: bloed zweet samen samenwerken innovatie team handleiding