Een aansprekende en interactieve training of les geven, dat is wat trainers, docenten en professoren graag willen. Een publiek dat tot het eind van je training geboeid blijft. Een training die echt verandering teweegbrengt bij de cursist of leerling. De vraag is hoe je dit aanpakt. Stolovitch en Keeps gaan in hun boek uit van drie hoofdvragen die van cruciaal belang zijn bij het realiseren van een aansprekende training: - Hoe leren mensen? - Waarom leren mensen? - Hoe beklijft wat ze hebben geleerd? Je leert aan de hand van deze vragen hoe je succesvolle trainingen ontwikkelt, wat werkt en wat niet en hoe je betere resultaten behaalt met je trainingen. Vertellen is nog geen trainen is een actief en praktisch boek dat is geschreven in een plezierige en levendige stijl. De auteurs vermijden nadrukkelijk eenrichtingscommunicatie om trainers alleen maar te vertellen hoe ze effectiever kunnen zijn, maar bieden een eenvoudig en toepasbaar model waarmee trainers zelf aan de slag kunnen. Daarmee brengen ze hun eigen visie in de praktijk. De vele illustraties ondersteunen het gedegen onderzoek naar leren en presteren op de werkplek waarop de auteurs zich baseren. Dat onderzoek haalt mythen en foute aannamen over leren die het educatieve proces kunnen schaden onderuit.