Reflecteren is iets wat we bijna iedere dag doen. We staan stil bij de dingen die we gedaan en meegemaakt hebben. Of we denken na over iets wat we dachten of voelden in een bepaalde situatie. Reflectie is geen geforceerd zoeken naar iets, maar met een nieuwsgierige open blik op zoek gaan naar een deel van jezelf dat je nog niet kent. Met als doel inzicht krijgen in je handelen, gedrag en drijfveren. Om jezelf en je professioneel handelen hierdoor verder te ontwikkelen.
Over de inhoud
Leren reflecteren gaat eerst in op wat reflectie precies inhoudt. Het boek verheldert daarbij wat de meerwaarde en het belang ervan zijn. Vervolgens benoemt het de link tussen reflectie en het werkveld. Waar lopen mensen in hun beroepsuitoefening vaak tegenaan? En welke rol kan reflectie daarbij spelen? Tot slot staat in het boek wat nodig is om reflectie te ontwikkelen en toe te passen.
Nieuw in deze druk
* nieuwe modellen voor een grote variatie aan situaties;
* meer aandacht voor de context van reflecteren;
* kritische beschouwing van het onderwerp, zonder in te boeten op toegankelijkheid;
* verdieping door praktische oefeningen en filmpjes online.
Uniek aan dit boek
* Veelomvattende methode die duidelijk maakt wat reflecteren precies inhoudt, waarom het zinvol is en hoe het in het werkveld kan worden ingezet.
* Leerzaam samenspel tussen boek en website.
* Toegankelijk geschreven met veel praktijkverhalen uit de profit- en non-profitsector.
Extra materiaal
Bij het boek hoort een website met veel oefeningen, een downloadbaar reflectiespel en links naar filmpjes om reflecteren al doende onder de knie te krijgen.
Doelgroep
Bedoeld voor alle (sociale) opleidingen, maar ook zeer geschikt voor studenten of professionals die een mensgerichte studie volgen of een mensgericht beroep hebben.
Over de auteurs
Lida Nijgh is opgeleid als orthopedagoog en is lange tijd werkzaam geweest als gedragsdeskundige in de zorg voor mensen met een beperking. In deze functie bood zij onder andere begeleiding aan begeleiders en gaf zij vorm aan deskundigheidsbevordering. Zij werkt momenteel als docent in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Daarnaast is zij intuïtiecoach in een vrijgevestigde praktijk.
Nicolien van Tol heeft naast de masterstudie Human & Organizational Behavior meerdere sociale studies op het vlak van persoonlijke therapeutische en team-dynamische begeleiding voltooid. Zij werkt momenteel als docent methodiek, supervisor, coach en onderzoeksbegeleider in het hoger beroepsonderwijs. Vanuit de vrijgevestigde praktijk Consilium begeleidt en adviseert zij als begeleidingskundige en therapeut individuen en teams in hun zoektocht naar persoonlijk evenwicht en groei, in relatie met de ander.