De methode Zelf leren rapporteren is opgezet vanuit de functionaliteit van tekstonderdelen: waar moet een effectief schrijfproduct aan voldoen? Wat is de functie van een inleiding en welke drie onderdelen moeten daarin bondig uitgewerkt worden? Wat hoort wel en niet in een conclusie thuis en hoe zorg je ervoor dat je conclusie aansluit op je inleiding?
Het voordeel van werken vanuit functionaliteit, is dat de student leert nadenken over tekstvariaties die nodig zijn bij zijn specifieke centrale vraag en zijn specifieke tekstsoort. Zo worden er handvatten gegeven voor het schrijven van uiteenlopende soorten rapporten, zoals een stageverslag, onderzoeksrapport of beleidstekst. Het schrijfproduct wordt bekeken vanuit vier hoofdcriteria: heldere inhoud, structuur, formulering en lay-out.
Zelf leren rapporteren bestaat uit een digitale cursus en een boek dat gebruikt kan worden als naslagwerk. De online-methode helpt studenten alle stadia van het schrijfproces en alle onderdelen van het schrijfproduct al oefende onder de knie te krijgen. Er komen verschillende oefenvormen aan de orde waar heldere feedback bij opgenomen is. Het uitgangspunt hierbij is dat de student de logica van helder rapporteren in de vingers moet krijgen. In de online omgeving zit een studentvolgsysteem dat docenten de mogelijkheid biedt om het aantal contacturen naar beneden te brengen