Hersenletsel heeft ingrijpende gevolgen voor de getroffenen en hun naasten, maar deze gevolgen zijn niet altijd zichtbaar. Juist de onzichtbare gevolgen leiden vaak tot de grootste veranderingen in het dagelijks leven. In Hersenletsel: begrijpen en begeleiden wordt uitleg gegeven over het functioneren van de hersenen en over de oorzaken en gevolgen van hersenletsel. Daarnaast wordt uitgewerkt hoe met de gevolgen kan worden omgegaan.
Dit boek is de opvolger van Hersenletsel: achtergronden en aanpak. In deze herziene uitgave wordt bijzondere aandacht besteed aan het ICF-model en de gedragscirkel als uitgangspunt voor interventies. Drie casusbeschrijvingen vormen de rode draad van het boek.
Hersenletsel: begrijpen en begeleiden is geschreven voor de getroffenen zelf, hun naasten en in het bijzonder voor professionals die werken in de zorg- en dienstverlening voor mensen met hersenletsel. Het kan dienen als studieboek voor hulpverleners in de zorg, bij woon- en arbeidsbegeleiding, voor docenten en begeleiders in het (speciaal) onderwijs, docenten en studenten van mbo- en hbo-opleidingen Gezondheidszorg en Welzijn en deelnemers aan leertrajecten op het gebied van hersenletsel.
Rachèl Kemps is als GZ-psycholoog werkzaam in de zorg voor patiënten met hersenletsel in de chronische fase en is als docent verbonden aan AXON Leertrajecten.
Niels Farenhorst is werkzaam als klinisch psycholoog in een algemeen ziekenhuis en daarnaast docent neuropsychologie en consulent voor patiënten met een hersenaandoening in de chronische fase.
Peter Vrancken werkte meer dan 30 jaar bij De Hoogstraat Revalidatie in Utrecht en was als docent verbonden aan AXON Leertrajecten.