Hoe kan iemand het gedrag van mensen in organisaties sturen? Een team motiveren of stimuleren proactiever te zijn? Of de samenwerking in een team verbeteren, leiderschap ontwikkelen of innovatie ontwikkelen? In Psychologie van gedrag in organisaties kijken we naar deze vragen vanuit recente wetenschappelijke kennis over gedrag. Het mijdt standaardonderwerpen en wijdlopige uiteenzettingen over alle relevante theorieën. In plaats daarvan schetst het een coherent beeld van wat er nu bekend is over een onderwerp en hoe een professional ermee werkt. Een eenduidig model in plaats van een uitgebreide opsomming van beschikbare wetenschappelijke onderzoeken.
Over de inhoud
Psychologie van gedrag in organisaties geeft de nieuwste inzichten in de onderliggende psychologische mechanismen van menselijk gedrag in organisaties. Ook laat het zien hoe dat gedrag te beïnvloeden is. Het boek is gebaseerd op de principes van Evidenced Based Management (EBM). EBM gebruikt wetenschappelijke kennis en methoden om vraagstukken te analyseren. Vanuit die kennis én bewezen werkzaamheid worden de interventies vervolgens gekozen. Dit betekent een probleem aanpakken in vier stappen:
1 Vaststellen | Wat is het feitelijke vraagstuk?
2 Onderzoek | Welke (relevante) kennis is er over dit vraagstuk?
3 Analyse | Welke specifieke kennis is geschikt om het vraagstuk te analyseren?
4 Interventie kiezen | Welke interventie is volgens de analyse passend?
Vanuit moderne technologie leren uw studenten zo op een effectieve manier omgaan met menselijke vraagstukken in organisaties, zoals vraagstukken rond prestatie, motivatie en talent.
Inhoudsopgave
1 De factor mens
2 Emotie en fundamentele belangen
3 Houding en motivatie
4 Individuele verschillen
5 Individuele prestatie
6 Ontwikkeling
7 Zelfmanagement
8 Samenwerking en netwerken
9 Prestaties in teams
10 Macht, gezag en leiderschap
11 Cultuur en waarden
12 Organisatieverandering en ontwikkeling
Uniek aan dit boek
* Uw studenten leren op een praktijkgerichte manier vraagstukken te benaderen. Praktisch én onderbouwd door kennis gaan ze analyses maken en nadenken over interventies.
* Dankzij psychologische tests en reflectieoefeningen ontdekken uw studenten onderliggende psychologische mechanismen.
* Aan het eind van elk hoofdstuk vragen waarmee uw student kan oefenen.
Extra materiaal
Bij het boek hoort de website www.psychologievangedraginorganisaties.nl. Hier vinden uw studenten toetsvragen, casuïstiek, Powerpointpresentaties en filmpjes.
Doelgroep
Hbo-studenten (bachelor): commerciële economie, bedrijfseconomie, bedrijfskunde MER en communicatie.
Over de auteur
Max Wildschut is opgeleid als cognitief psycholoog en werkte als trainer, onderzoeker en consultant voor diverse grote bedrijven. Als psycholoog zocht hij vooral naar manieren waarop wetenschappelijke kennis praktisch kon worden ingezet bij problemen rond stress, motivatie en prestatie. Dit leidde tot de ontwikkeling van de FlowQ-methode en tools als de Flowmonitor en de Mindsetscan. Sinds 2003 leidt hij coaches en organisatieadviseurs op voor het toepassen van deze methodiek in organisaties. Max Wildschut is auteur van onder meer Gedrag en cultuur in organisaties (2016); Stop, denk, doe. De bewezen methode voor persoonlijk leiderschap (2014) en Gezag. De wetenschap van macht, gezag en leiderschap (2013).