Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs biedt het middenmanagement binnen het hoger onderwijs, waaronder ook beleidsmedewerkers en medewerkers uit verschillende (onderwijsgerelateerde) afdelingen, op heldere wijze inzicht in de belangrijke processen van onderwijsorganisatie en -innovatie. Het biedt kaders, tools en praktische adviezen op het terrein van management en beleid en verschaft tevens achtergronden en verklaringen vanuit de onderwijs- en organisatiewetenschappen door gebruik te maken van evidence-based practice.
Dit boek gaat over de wijze waarop het onderwijs gegeven, georganiseerd en gestuurd wordt en is bedoeld voor bestuurders, onderwijsdirecteuren, onderwijsmanagers, opleidingsvoorzitters (academische middenmanagers) én beleidsmedewerkers, afdelingshoofden en diensten van het 'niet-wetenschappelijk' personeel (administrators). Het biedt in een vogelvlucht handvatten voor uw handelen in de dagelijkse praktijk, en probeert een brug te slaan tussen de werkzaamheden van de verschillende afdelingen en inzicht te bieden in de processen en producten van deze afdelingen.
Het boek kan daarnaast ook ondersteuning bieden bij leergangen en cursussen op het terrein van onderwijskundig leiderschap en management, zoals bijvoorbeeld de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs) en de leergangen Bestuur en beleid, Onderwijskundig leiderschap en Academisch leiderschap.