Psychologie en de multiculturele samenleving / Druk 4

Voorzijde
55,50
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 52,73 i
+
Bestel
ISBN: 9789089537188
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jeroen Knipscheer Rolf Kleber
Druk: 4
Pagina's: 300
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2017
Vervanger van: 9789047300830
NUR: Psychologie algemeen

Psychologie en de multiculturele samenleving is een inleiding op het vlak van de interculturele dimensie in de psychologie. Het is bedoeld voor (aankomende) psychologen en andere professionals en toegespitst op de moderne Nederlandse situatie: de situatie waarbinnen de meeste psychologiestudenten hun latere werkveld zullen vinden.

In dit boek komen belangrijke theoretische en praktische vraagstukken aan de orde zoals de universaliteit dan wel de cultuurgebondenheid van psychische processen, kenmerken en mechanismen en de consequenties hiervan voor de praktijk. Centrale vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: nemen mensen met een niet-westerse achtergrond anders waar dan West-Europeanen? Hoe verloopt de psychische ontwikkeling bij migrantenkinderen? Zijn in het westen ontwikkelde testen en vragenlijsten toepasbaar bij allochtonen? Wat is de invloed van culturele diversiteit binnen een bedrijf? Zijn allochtonen ongezonder dan autochtonen? En kan een westerse psychotherapeut een allochtone cliƫnt wel goed behandelen?

In elf hoofdstukken komen begrippen als 'waarnemen', 'emotie', 'informatieverwerking', 'socialisatie', 'communicatieprocessen' en 'organisatiekunde' aan bod. Tevens is er aandacht voor persoonlijkheid, testgebruik, seksualiteit, psychopathologie, diagnostiek en de behandelpraktijk van de geestelijke gezondheidszorg. Bovendien wordt ingegaan op dilemma's, valkuilen en uitdagingen voor psychologen in onze pluriforme samenleving.

Deze vierde druk is grondig herzien en geactualiseerd. Het boek is praktijkgerichter geworden. Daarnaast hebben de verschillende hoofdstukken een meer consistente structuur gekregen met een prikkelende casus aan het begin en een samenvatting met de kernpunten aan het einde van het hoofdstuk. Ook is er in deze druk meer aandacht voor communicatie en ethische aspecten.