Over het schrijven van een goed strategisch verkoopplan is relatief weinig theorie beschikbaar. Veel verkoopleiders schrijven het plan puur op gevoel en ervaring. Maar om een goed plan te kunnen schrijven, kan een theoretische onderbouwing niet ontbreken. Hoe kun je op een slimme manier de theorie koppelen aan de praktijk en dit op papier zetten? Het strategisch verkoopplan beoogt de lezer hiervoor de nodige handreikingen te doen.
Dit boek biedt een stappenplan voor consultants en studenten in het hoger onderwijs die voor een bedrijf een verkoopplan moeten schrijven, maar zeker ook voor verkoopleiders die hun organisatie beter willen managen en betere resultaten willen boeken. Het strategisch verkoopplan kan worden gebruikt als checklist, als standaardvoorbeeld voor een strategisch verkoopplan, maar het is het beste om dit boek flexibel te gebruiken en kritisch te kijken welke onderdelen noodzakelijk zijn. Het stappenplan is zo geschreven dat de lezer in relatief korte tijd een strategisch verkoopplan kan schrijven. Op die manier kan het bedrijf zo snel mogelijk betere resultaten boeken.