In de (school)praktijk bestaat grote verwarring over dyslexie. Heeft het een genetische oorzaak, een neurofysiologische of komt het vooral door slecht leesonderwijs? Wetenschappers verschillen hierover sterk van opvatting en belasten daarmee de praktijk. Om over de dyslexie-industrie nog maar te zwijgen.
Tien hoofdrolspelers in het wetenschappelijk debat kwamen bijeen om ieder voor zich hun gezichtspunten uit te dragen en te verduidelijken. En als je wetenschappers de gelegenheid geeft hun kijk op dyslexie uit een te zetten en je geeft ze de kans om naar elkaar te luisteren blijken de onderlinge verschillen vaak veel kleiner dan vooraf gedacht.
Prof.dr Kees van den Bos, prof.dr Milene Bonte, prof.dr Anna Bosman, prof.dr Aryan van der Leij, dr. Marjoke Rietveld-van Wingerden, dr. Chris Struiksma en prof.dr Ludo Verhoeven werkten hun bijdragen voor deze bundel Bestaat dyslexie? En is het een relevante vraag? uit. Hoofdredacteur van Pedagogiek in Praktijk Magazine Bas Levering tekende voor de redactie en de Inleiding en samen met drs. Ria Balm en drs. Loes Nijland voor de Uitleiding.