Visual Thinking Strategies

Leren verdiepen met beeldende kunst

Voorzijde
34,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789088509759
Uitgever: SWP
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Philip Yenawine
Druk: 1
Pagina's: 200
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
NUR: Kunstzinnige vorming algemeen

Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ‘ouderwetse’ manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies.

VTS is een leermethode die bestaat uit geleide groepsgesprekken over kunstwerken. Aan de hand van open vragen vergroten leerlingen hun vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid. De gespreksleider draagt geen kennis over, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Het initiatief ligt bij de leerlingen, terwijl de leraar de regie heeft.

Visual Thinking Strategies is een vertaling van het standaardwerk over VTS van Philip Yenawine, de Amerikaanse grondlegger en voormalig hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Dit boek geeft je een grondig inzicht in de methode, het ontstaan en de veelzijdige toepassingen in het onderwijs. Yenawine put uit zijn jarenlange ervaring met VTS. Hij werkte nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas.

VTS is in 2012 in Nederland geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt voor het Nederlandse onderwijs door de Stichting VTS Nederland. De belangstelling voor VTS neemt toe; een groeiend aantal leerkrachten ziet de toegevoegde waarde ervan voor hun lespraktijk. Dit boek geeft hen praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert.