Vrijwilligers vinden is niet zo moeilijk. Met een goede wervingsstrategie haal je ze zo binnen. Zorgen dat ze blijven, dat is een veel grotere uitdaging. Dit bereik je alleen door de belangen van vrijwilligers centraal te stellen. Hoe? Door op een meer bedrijfsmatige en vooral meer duurzame manier met hen samen te werken. Die aanpak werkt, ook om lastige doelgroepen te vinden én te binden.
Hoe een dergelijke aanpak tot stand komt en welke onderwerpen daarbij een rol spelen, komt in dit boek aan de orde. Naast inzicht geeft het ook praktische handvatten voor het werken met vrijwilligers. Deze zijn gebaseerd op hun ervaringen en vooral: hun frustratie.
Door in kaart te brengen wat wel en wat niet werkt, wordt duidelijk wat vrijwilligers nodig hebben. Zoals een omgeving waarin zij zich thuis voelen, met plezier werken en anderen stimuleren mee te doen.
Vrijwilligers centraal richt zich op vrijwilligerscoördinatoren en iedereen die zich bezighoudt met vrijwillige inzet binnen een organisatie: van managers tot begeleiders en van de werving tot het afscheid.
Cindy Koopsen-van de Kolk (1975) adviseert, begeleidt en traint organisaties en hun medewerkers als het gaat om werken met vrijwilligers. Zij doet dit via haar bedrijf Simpel en Duidelijk Advies - Van slimme strategie tot effectieve uitvoering.