Werken in verbinding / Druk 3

Praktijkboek Steunend relationeel handelen

Voorzijde
Achterzijde
36,75
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 34,91 i
+
Bestel
ISBN: 9789088509520
Uitgever: SWP
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jean Pierre Wilken Dirk den Hollander
Druk: 3
Relevante opleidingen: Sociaal Werk in de Zorg Social Work Ad Sociaal Werk in de Zorg
Pagina's: 232
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
Voorgeschreven bij o.a.: Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
Vervanger van: 9789088506024
NUR: Psychiatrie

Werken in Verbinding beschrijft de uitgangspunten van Steunend Relationeel Handelen (SRH) en hoe je ermee kunt werken. SRH is ontwikkeld om professionals in de GGZ, de Maatschappelijke Opvang en de Verslavingszorg handvatten te bieden om cliënten optimaal te ondersteunen bij herstel en kwaliteit van leven.

In deze benadering zijn verschillende inspiratiebronnen geïntegreerd, zoals de presentiebenadering, het krachtgericht werken en de herstelbeweging. Werken met het SRH houdt concreet in: de ander ondersteunen bij kwaliteit van leven, bij betekenisvolle activiteiten en sociale rollen. Daarbij wordt de basis gevormd door een persoonlijk-professionele samenwerkingsrelatie.

Bij SRH staan vier kernhandelingen centraal, dit zijn:

Verbinden: het aangaan van een samenwerking waarbij evenwaardigheid voorop staat.

Verstaan: begrijpen wat voor de ander belangrijk is en wat wensen en behoeften zijn.

Verzekeren: ondersteuning bieden bij kwetsbaarheid

Versterken: van zelfvertrouwen, identiteit, vaardigheden en sociale relaties.

Werken in Verbinding beschrijft hoe -op een methodische wijze- goede herstelgerichte zorg geboden kan worden. Het is een praktisch boek met veel voorbeelden en hulpmiddelen. Daarnaast is er nog het Handboek Steunend Relationeel Handelen (onder redactie van dezelfde auteurs) dat als naslagwerk veel informatie biedt over allerlei toepassingen van SRH.

Werken in verbinding is niet alleen geschreven voor professionals in de (O)GGZ maar is ook om te gebruiken voor training en in de opleiding. De auteurs zijn Dirk den Hollander, verpleegkundige en sociaal pedagoog, betrokken bij Nei Skoen Recovery Learning Community te Helmond en Jean Pierre Wilken, sociaal wetenschapper en psycholoog, lector Participatie, Zorg en Ondersteuning bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht.