Kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking hebben meestal hulp nodig bij de verzorging. Vaak hebben zij meerdere verzorgers die intieme handelingen verrichten die door de kinderen meestal niet als zodanig worden ervaren. Dit kan leiden tot een onderontwikkeld besef van autonomie en lichaamsgrenzen. Wolanda Werkman en Nynke Biegel-Slappendel ontwikkelden hiervoor de methodiek Cirkels van Nabijheid, waarmee kinderen leren zelf hun grenzen aan te geven. Daarbij is begrip van afstand en nabijheid tot anderen een voorwaarde. De methodiek is inzetbaar voor het aanleren van diverse vaardigheden. Privacy, intimiteit, seksuele ontwikkeling en voor jezelf opkomen zijn concepten die makkelijker te begrijpen zijn binnen de kaders van de Cirkels.
Cirkels van Nabijheid is een heldere methode die kinderen met een beperking op weg helpt naar autonomie. Ouders, leerkrachten in het speciaal onderwijs, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen met een beperking kunnen hiertoe dit methodiekboek inzetten.
Wolanda Werkman (psycholoog) en Nynke Biegel-Slappendel (logopediste) werken beiden in de kinderrevalidatie. Samen ontwikkelden zij het idee van de Cirkels tot een behandeling die gebaseerd is op drie cirkels – die van onbekenden, bekenden en intimi. Door het succes ervan is Cirkels van Nabijheid uitgegroeid tot een prijswinnende lesmethode voor kinderen in het speciaal onderwijs.