Via Hannah’s ogen en oren kijk en luister je als lezer een dag mee in de babygroep van een kinderdagverblijf dat zich heeft laten inspireren door het werk van de Hongaarse kinderarts en pedagoge Emmi Pikler.
Stagiaire Hannah, een door de auteur verzonnen personage, observeert de groep de hele dag en noteert wat ze ziet en hoort.
Door een gedetailleerde en levendige beschrijving van verzorgings- en spelmomenten maak je kennis met acht kinderen in de leeftijd van 5 tot 23 maanden. Je volgt hen in hun ontwikkeling op motorisch, cognitief en sociaal gebied. Door de dag heen leer je de kinderen beter kennen en leef je mee met hun ontdekkingen, belevenissen en emoties. Hannah’s verhaal beschrijft tevens de persoonlijke manier waarop de pedagogisch medewerkers met de kinderen en hun ouders omgaan. Begrippen als autonomie, interactie, hechting, zelfregulatie, socialisatie, gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen krijgen zo op een crea tieve manier een
praktische invulling.
Het verhaal wordt afgewisseld met korte informatieve teksten over de meest uiteenlopende onderwerpen en verrassende opdrachten waarmee de lezer direct aan de slag kan.
Het tweede deel van Een dag in de babygroep is meer theoretisch. In dit gedeelte worden thema’s, zoals wennen, het verloop van de zelfstandige spel- en bewegingsontwikkeling en samenwerking tijdens de verzorging, uitgebreid beschreven en inzichtelijk gemaakt door aantrekkelijke illustraties.
Met dit originele (studie)boek hoopt Hedie Meyling iedereen die met de ontwikkeling van jonge kinderen te maken heeft, van beleidsmakers tot ouders, te inspireren om respectvol met kinderen en zichzelf om te gaan.